7.5.2013 | Markus Manninen

Ketterä kehitys on mielenkiintoinen murros it-alalla. Se korvaa koko ajan enemmän ja enemmän perinteistä vesiputousmallin kehitystä ja syystäkin. Vesiputousmallille on toki edelleen aikansa ja paikkansa, mutta aina vaan harvemmin. Ketterän kehityksen hyödyt ja tulokset ovat niin kiistattomia.

Liiketoiminnan näkökulmasta mielenkiintoista on se, että ketterän kehityksen projekteissa toimitussopimukset ovat hyvin usein edelleenkin vesiputousmallin sopimuksia tai jotain vesiputousmallin ja ketterän väliltä. Aitoja, ketteriä sopimuksia tehdään hyvin vähän ja omasta kokemuksestani voin sanoa että se ei johdu asiakkaasta.

Olen aiemmin neuvotellut ja tehnyt paljon perinteisiä toimitussopimuksia vesiputousmallisiin projekteihin ja tällä hetkellä Kompozuressa teemme ainoastaan ketterää kehitystä ja ketteriä sopimuksia.

Ketterä sopimus on asiakkaalle huomattavasti ystävällisempi sopimus kuin perinteinen toimitussopimus. Ketterässä sopimuksessa asiakas ei sitoudu toimittajaan ja hankkeeseen samassa mittakaavassa kuin perinteisessä toimitussopimuksessa. Toimittajalle ketterä sopimus tarkoittaa sitä, luottamus ja asiakastyytyväisyys ansaitaan aina uudestaan jokaisessa sprintissä ja yhteistyön jatkuminen ei perustukaan sopimukseen vaan laatuun.

Ketterä sopimus asettaa asiakkaan ja toimittajan välille terveen asetelman, jossa asiakas ei ole sopimuksen allekirjoituksen jälkeen toimittajan armoilla.

Tämä on hyvä lähtökohta onnistuneelle ohjelmistokehitysprojektille. Ja mikä tärkeintä, tämä on erityisen hyvä lähtökohta rakentaa yhtä hanketta laajempi yhteistyö tai jopa kumppanuus asiakkaan ja toimittajan välille.