16.5.2014 | Sakari Nahi

Käy lukemassa edellinen blogaus viime vuoden analyysista ja luvuista.

TAVOITTEISTA YLEISESTI

"Vuosi 2014 tulee olemaan meidän paras vuosi ennen vuotta 2015."

Niin tietysti, mutta mikä on realismia, ja mikä huuhaata?

Luonnollisesti tavoitteet asetetaan siten, että jos kaikki menee todella hyvin, niin tavoitteet saavutetaan. Todennäköisyys siihen, että kaikki menisi kuin Störmsöössä, on kuitenkin todella pieni. Toisaalta sekin pitää paikkansa, että kun päivittäin tekee hommat niin hyvin kuin mahdollista, niin vuoden aikana tulee myös positiivisia yllätyksiä, jotka voivat sitten nostaa odotustasoja vielä tavoitteiden asetannan jälkeenkin.

Käytännössä siis mikään ei ole mahdotonta, mutta välttämättä odotukset eivät oikein ole realismiakaan.

Miten siis asettaa tavoitteita? Vision mukaisesti, on vastaus. Tavoitteiden on tuettava yrityksen suuntaa, eikä pelkästään tulosmielessä, vaan myös kulttuurin rakentamisen puitteissa. Jos kuitenkin mietitään kokoluokkia, kuten esim. liikevaihtotavoitteita, niin ne ovat pakostikin osittaista tuurinkauppaa.

Mitä Kompozure siis haluaa tältä vuodelta?

YRITYKSENÄ

Tuoteliiketoiminnan aloittaminen

Tämä on vuoden 2014 tärkein tavoitteemme - haluamme lanseerata tuotteen. Olemme jo käyttäneet ja tulemme vielä käyttämään huomattavan osan voimavaroistamme tuotteen suunnitteluun, rakentamiseen, julkaisemiseen ja myymiseen.

Liikevaihtotavoite: 800 000 €

Liikevaihtomme on edellisinä vuosina kasvanut 46k€ -> 201k€ -> 497k€. Tämän historian ja henkilömäärämme perustein 800 k€ ei ole mahdottomuus, mutta vaatii kyllä huomattavaa onnistumista, varsinkin kun otamme huomioon tuoteliiketoiminnan aloittamisen vaatimat ponnistelut ja työmäärän. Suoraan sanottuna tuntuu siltä, että nyt ollaan tavoittelemassa kuuta - mutta eihän tavoitteita kannata matalallekaan laittaa :)

Kuriositeettina voi todeta, että jos ensimmäinen tilikautemme olisi ollut koko vuoden pituinen, ja vain 4k€ isompi, niin olisimme olleet oikeutettuja osallistumaan Deloitten 3v Rising Star-listaukseen, jossa olisimme olleet sijalla 3. ~980% kasvulla.

Positiivinen tulos

Jos tuloksemme on yhtään plussan puolella, ja saamme lanseerattua tuotteen tai kaksi, niin voimme olla todella tyytyväisiä.

IHMISTEN SUHTEEN

Palkankorotus kaikille

Vaikka pidämme itseämme yhä startupina, niin kasvaneet tulokset täytyy uskaltaa jakaa tuloksen tekijöille.

3 isoa juhlaa vuodessa

Säännöllinen ajanvietto yhdessä ja porukan "palkitseminen" ylenpalttisella riehunnalla ja seuraavan päivän pääkivulla auttaa ratkomaan arjen haasteet.

Kuukausittaiset retrot ja muut gettogetherit

Jo vuoden verran harrastettuja kuukausittaisia retroja jatketaan, ja samalla ajatuksella hyödynnetään keskustan palveluita järjestämällä vapaamuotoisia ja helppoja iltamia erilaisin teemoin, kuten go kartingin ja korttipelien piirissä.

PROJEKTILIIKETOIMINTA

Azure-fokus

Nyt kun täysin teknologisen fokuksen mukaisen toiminnan taso on saavutettu, niin siitä tulee pitää kiinni.

Yleisesti ottaen olemme tyytyväisiä Azure-markkinoiden kehitykseen. Näkymät ovat aivan eri luokkaa kuin vuosi sitten, ja varsinkin isojen korporaatioiden suhteen on tapahtunut kehitystä.

Projektit loppuasiakkaille

Jatkamme paukkujen laittamista siihen, että saamme jatkossakin tehdä projektimme suoraan loppuasiakkaille.

Laajempi vastuu ja syvempi osanotto projekteihin

Pyrimme yhä syvempään kumppanuuteen asiakkaidemme kanssa. Uskomme, että meiltä löytyy näkemystä liiketoiminnan vahvistamiseen sovelluskehityksen oikeaoppisen hyötykäytön kautta - on se sitten tuotteiden lanseerausta tai prosessin tehostamista.

TUOTELIIKETOIMINTA

Leanvisio

Leanvisio on asiantuntijatyön hallintasovellus markkinointi- ja digitoimistoille. Se tuo heille ketterän toiminnan parhaat tavat, kuitenkin myös alan erityistarpeisiin vastaten. Vastaavaa tuotetta ei markkinoilta löydy.

Holvio

Holvio on hyvin aggressiivisesti hinnoiteltu massiivisten tietomäärien arkistointisovellus tietyn tyyppisille korporaatioille. Hinnoittelu- ja tuotemielessä Holvio sijoittuu johonkin Amazon Glacierin ja monen mediapankki-tuotteen välimaastoon, kuitenkin tarjoten molemmista puuttuvia etuja.

Vertaus vuoteen 2013

Toisin kuin viime vuonna, niin tänä vuonna emme hae henkilömäärän kasvua. Syyt tähän ovat selkeitä. Yksi on se, että olemme jo saavuttaneet luotettavina pidettävien toimittajien minimikoon. Tämän lisäksi realismin nimissä on todettava, että kokoisellamme yrityksellä ei riitä ylimääräiset paukut sekä tuoteliiketoiminnan aloittamiseen että yrityksen aggressiiviseen kasvattamiseen.

Kiitos taas lukemisesta! Ottele vapaasti yhteyttä jos on jotain mielen päällä tai suoranaisia tarpeita sovelluskehityksen suhteen.

Yhteystietolomake löytyy oikealta ylhäältä vihreällä taustalla, tai voit vain yksinkertaisesti soittaa minulle.